2014. április 17., csütörtök

AdWords-kampány indításának lélektana

Szerző: Attila Somlovari

Az utóbbi időkben szerencsére rettentően elfoglaltak vagyunk, de ennek a bejegyzésnek a megszületését nem bírtuk tovább halogatni. Az ügynökség üzletkötő frontembereként van úgy, hogy naponta akár 3-4 új potenciális ügyféllel találkozok és ismerem a (falsch) gondolataikat. Most megpróbálok rendet tenni a fejekben, hogy ki, kivel, mennyiért, mikor, hogyan indítson AdWords kampányt. Mindenképp olvass tovább, ha nem akarsz csalódni! 

Megcsörren a telefon (valós beszélgetés): "Kedves Attila, a Ritáék ajánlották Önöket, állítólag maga csodát tud tenni, mert nekem 20.000Ft van a zsebemben és abból kell maguknak 100.000Ft-ot csinálni! Ugye menni fog?"

Ez egy klasszikus hozzáállás, sajnos. Főleg a "kicsik" gondolkoznak így. Olvasnak néhány szót a rendszerről, esetleg felmennek 1-2 ügynökség honlapjára és elképzelik a csodát. Itt máris leszögezném, hogy lehet csodát művelni, mert ez a rendszer tényleg a legjobb ma, (véleményem szerint az egész világon) de ennél azért több kell.

Ma egy jól teljesítő AdWords fióknak akár több évre visszamenő múltja van állandó hirdetés és OPTIMALIZÁLÁS mellett. Mikor létrehozunk egy kampányt, a kampányfelállítás során az eddig tapasztalataink szerinti legjobb struktúrát hozzuk létre, ami már lényegesen jobb rajtnak bizonyul, mint egy otthoni shufnituning fiókszerkezet, de azt mi sem tudjuk, hogy melyik része az, ami garantáltan működni fog, ami garantáltan megtérül a későbbiekben.
Éppen ezért kell költeni rá, minél többet, hogy minél gyorsabban jöjjenek az adatok, nagy legyen a mintavételezés és elkezdődhessen az egészséges menedzsment, optimalizálás, ami végső soron a mi igazi feladatunk! Ezt kell nekünk jól csinálni, hogy mindenki együtt tudjon nevetni.

És itt jön a kérdés: mennyit kell költeni havonta ma Magyarországon ahhoz, hogy érezhető legyen a vállalkozás számára is a látogató-ügyfél volumen növekedése és nekünk is elég legyen az adat ahhoz, hogy 2-3 HÓNAPON belül érdemben tudjunk optimalizálni? Havi kb. 150 ezer Forint-tól, ez a minimum! (Ha valaki megkérdezi, ezt mondjuk iparágtól függetlenül. Ide beletartozik a brand hirdetése, pár keresési kampány, remarketing...)
Ha ez alatt költesz, akkor nekünk hónapokat kell várnunk, amíg összejön annyi adat, amivel érdemben tudunk foglalkozni. Persze a kampányt alacsony költés mellett is figyeljük állandóan, lekezeljük a kiugrásokat és ötletelünk.

Szintén klasszikus gondolat egy alacsony költéssel rendelkező potenciális ügyfél esetében, hogy: "Attila, induljunk el havi 50.000Ft-os büdzsével, aztán majd pár hónap alatt mikor látjátok, hogy mit kell csinálni, akkor majd növeljük a költést." Na ezt NEM. Első ránézésre magam ellen fogok beszélni, pedig nem. Mondhatni nekünk kényelmes volna 50.000Ft-os költés mellett malmozni kb. 6 hónapig, mert mi megkapjuk a menedzselési díjat, de nem ez a cél.
6 hónap alatt az ügyfél elégedetlen, türelmetlen lesz, eredményt vár, amit nem tudunk ilyen kicsi mintavételből produkálni. Ilyenkor meg szoktam mutatni a fiókot, hogy lássák, még egy kis kampány esetében is kulcsszavanként maximum 10-12 klikk áll rendelkezésre, és ez nem elég ahhoz, hogy érdemben optimalizálni lehessen. Tehát mi lesz ebből? Veszekedés, válás.

Ilyenbe nem megyünk bele. Ha rendelkezésedre áll 6 hónapra ez az 50.000Ft, azaz ott van a zsebedben 300.000Ft, akkor azt költsük el egy hónap alatt, had dolgozzunk, had mutassuk meg, mit is tudunk. Adjunk annak a szerencsétlen kőművesnek téglát (adatot), hogy fel tudja építeni a palotát!

Igen, ki kell mondani: Az AdWords egy beruházás. Az elején elköltött pénz, befektetés a későbbi megtérülésbe. Sajnos azokat a klikkeket is meg kell venni viszonylag nagy mennyiségben, amiről később kiderül, hogy nem éri meg. De pont ez a lényeg, hogy kiderüljön!, és ezután az optimalizálás indulásával egyre jobban fog teljesíteni a kampányunk, pozitív lesz a ROI és bizony profitot tudunk realizálni. Ok, de mennyi idő/költés kell hozzá?

Erre a válasz nagy átlagban: egy olyan fiók, ami már nekem is tetszik, abban havi 200.000Ft-os költés mellett eltelik 6-8 hónap. (Ez a költés átlagos méretű kampányra vonatkozik, ha nagy a kampányszerkezet, akkor a szükséges költés ennek többszöröse lehet). Persze van rá példa, hogy az első pillanattól pozitív legyen a megtérülés, de ahhoz bele kell nyúlni a jó termékbe, vagy szolgáltatásba. Igen, azt is el kell mondani, hogy van, hogy egy évig küzdünk, amíg végigteszteljük a partner repertoárját, hogy mit és hogyan tudunk hatékonyan eladni.

Itt joggal merülhet fel a kérdés, hogy: Akkor nekem most kell kb. 1,5-2mFt, hogy ebbe belekezdjek? Nem. Elég kevesebb is! Azért mert ahogy múlnak a hetek, hónapok, jönnek az adatok, dolgozunk és egyre jobban megtérül a kampány, tehát a folyamat során már termel a rendszer valamennyit. De azt mondjuk ki: Ha nincs erre a beruházásra a zsebedben 500eFt, akkor ez számodra nem ajánlott, mert nem lesz hatékony. (Lehet, hogy ez kicsit erős volt, de hidd el, 10 év tapasztalat, több száz kampány és 1-2 milliárd forint elköltése után mondom ezt.)
Ha meg azt gondolod, hogy majd otthon Te megoldod magadnak, ám legyen, persze, buzdítalak hogy próbáld ki, de 90%-ban beletörik a bicska és kidobott pénz lesz, ami után 2 következtetést vonhatsz le:
1, ezt soha többet, ez csak a Google-nek éri meg, vagy
2, lehetsz haladóbb szellemiségű üzletember, aki azt mondja, hogy ezt elpuskáztam, belátom, nézzük meg mit tud egy profi!
Hidd el, nem véletlen költenek ma el a világon összesen naponta 150 millió dollárt, hogy AdWordsben hirdessenek.

Térjünk vissza az elejére: Az eddig leírtak fényében, Te mit mondanál annak a kedves hölgynek a telefonban? Mi lenne a válaszod arra, hogy 20.000Ft-ból csinálj 100.000Ft-ot? Ráadásul úgy, hogy tudod, hogy a rendszer képes rá, csak nem az elején...

Múlt héten történt, hogy egy másik kedves ügyfél megcsináltatott velünk egy kampányt, alaposan kidolgoztuk majd jött a sokk:


Igen, jól látod, 9 klikk után, 497Ft elköltése után felhívott minket, hogy állítsuk le a kampányt, ne menjen rá több felesleges pénz!. ...és még konvertált is, ami érdemi konverzió volt!
Ezek után mivel felmondani nem tudtam a cégnél :), csak hazamentem a nap közepén az irodából kiborulni. Lássuk be, erre nincs kapacitásunk. Nincs arra kapacitás, hogy 10-20eFt elköltése után hívjanak minket telefonon, hogy: Na mit látunk? Hogyan tovább? Mikor jönnek már az eredmények?

Szeretnénk a kicsiknek is segíteni. Mi hosszútávban gondolkozunk. Nem véletlenül van az akkreditált szakértőink számához képest kevés ügyfelünk. Többet nyújtunk, mint egy dobozos "tizenezerforintos, 200 kulcsszóig csináljuk csak meg, kapsz egy dedikált emailcímet" típusú ügynökség! Nálunk nem véletlen dolgozik két szakértő egy projekten! És mi az eredménye? Ez:



Igen, jól látod, felhúztuk 2 év alatt a partnerünket a havi 150eFt-os költésből a havi majdnem 4mFt-os költésig, ahol azért kellett visszavenni a költésből, mert nem bír ilyen ütemben fejlődni. És ezt hogyan tudtuk elérni?

Együtt sírunk, együtt nevetünk konstrukcióban! A díjazásunk alapvetően százalékos: alapdíj + a kezelt költés bizonyos százaléka. Ez azért működik minden esetben, mert Te csak akkor fogsz hónapról hónapra többet költeni, ha mi bebizonyítjuk számodra, hogy ez megtérül, profitot termel. Ekkor vált át a kérdés: "Mennyibe kerül ez nekem?"-ről "Mennyit tudok még itt elkölteni?"-re. És ezt kell elérni! De még egyszer visszacsatolok: ezt 20eFt-ból nem lehet! Nézd csak meg, hány hónapig nem emelkedett a költés? Kerestük az utat, amihez a partner kitartása is kellett!

Ha ráéreztél erre a gondolatra, akkor joggal merül fel benned, hogy egyébként mennyire motivált egy olyan ügynökség, akinél aláírsz egy fix díjas, fix idejű szerződést? Szerinted ő mindent meg fog tenni érted? Érdeke, hogy neked valóban jól menjen az üzlet? Nem véletlen találsz kevés olyan ügynökséget (ha egyáltalán találsz), ahol nincs se fix díj, se fix idejű szerződés, se kampányfelállítási díj, sőt, a szerződés  apróbetűs részében sem találsz rejtett költséget!

Rá kellene jönni az ügynökségeknek is, hogy ebben a szakmában is egyszerűen dolgozni kell, nem csak behúzni a csőbe az ügyfeleket. Sajnos sok ügynökség fix 10-20-30eFt-os díjjal kínálja számodra az olcsó szolgáltatást,  (gondold végig, ezért mennyi érdemi munkát lehet motiváltan elvégezni? Havi 1-2-3 óra motiválatlanul maximum, amivel Te nem fogsz felemelkedni!) és a szerződéses időszak végén hanyat-homlok menekülsz annak ellenére, hogy egyébként jó potenciállal rendelkező ügyfél vagy! 

Így rombolják sajnos sokan a mi piacunkat, de azért szerencsére van olyan halász is, aki nem csak rabolja a tavat, hanem telepít is bele. Büszkén mondom, hogy én is ismerek ilyet, és felnézek rájuk!

Szép napot :)

Címkék: , , ,

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal