2015. szeptember 17., csütörtök

Hogyan szerződjünk AdWords ügynökséggel?

Ezt a témát korábban már beharangoztam mikor arról írtam, hogy Hogyan válaszd ki a megfelelő AdWords ügynökséget, így most idejét láttam pótolni elmaradásaimat! :)

Bármennyire triviális, fontos hangsúlyozni, hogy a szerződésben leírtak határozzák meg az együttműködés alapjait és akár sikerességét is. A kényes kérdésekre külön ki kell térni, hiszen azt szokták mondani, hogy „Szerződéskor kell minden olyan témát megtárgyalni, amiről később nem szeretnénk beszélni”. A most következő bekezdésben leírok néhány tanácsot és igyekszek mindkét szerződő felet kellően képviselni annak érdekében, hogy hosszú távú és sikeres együttműködések jöhessenek létre. Tehát mire kell figyelni szerződéskor?


Fizetési konstrukció 


Az elmúlt évek tapasztalatai egyértelműen bizonyítják, hogy a legveszélyesebb megoldás a megrendelő számára a fix havidíjas megállapodás. Hogy miért is mondom mindezt? Gondolj csak bele, hogy egy szakértő, vagy ügynökség ettől a perctől kezdve motiválatlan lehet, hogy apait-anyait lelkiismeretesen beleadjon a kampányoptimalizálásba, hiszen a jövedelem biztosított. Pláne igaz ez akkor, ha fix idejű szerződést kötünk. Természetesen nem azt mondom, hogy a fix összegben szerződő szakértő kontár, viszont azt el kell ismerni, hogy veszélyes lehet. Ezzel szemben jó megoldásnak bizonyult az, ha a kezelt költés bizonyos mértékű százalékában van meghatározva a menedzsment díj. Általában ez az összeg 10% és 18% között mozog a piacon. Ezek az együttműködések a fix összegű díjazásúakkal szemben tartósabbak lehetnek, mivel az ösztönzés megfelelő mértékű. Persze sokan mondják, hogy „Akkor az ügynökség abban lesz érdekelt, hogy szórjam a pénzt!” - Ez nem igaz. Ha bárki azt látja, hogy a szakértő elkótyavetyéli az AdWords büdzsét, akkor nemes egyszerűséggel nem fogja feltölteni az AdWords fiókot, vagy megszakítja az együttműködést. 

Tanácsként elmondható, azért jó megoldás a százalékos díjmeghatározás, mert ez esetben az ügynökség minden bizonnyal foglalkozni fog a meghirdetett webhely minőségével, annak ergonómiai feljavításával, ami által több látogatóból lesz ügyfél. Tehát, így jobban megtérül az AdWords is, valamint jobban megtérül minden más webhelyre irányuló marketing tevékenység is. 

Az együttműködés ideje 


Ahogyan említettem, veszélyes lehet aláírni fix időtávra (általában 6, vagy 12 hónap) a szerződést. Sokkal jobb és biztonságosabb megoldás a megbízó részéről, ha határozatlan idejű szerződést köt az ügynökséggel, hiszen ez esetben valóban meg kell dolgoznia az AdWords Gurunak hónapról-hónapra a megbízó bizalmáért. Tehát megint csak teljesíteni kell, ami garantálja a legjobb megtérülést amellett, hogy nem kockáztatjuk a havi menedzsment díjat, sem az ez idő alatt felelőtlenül elköltött AdWords büdzsét. Jó néhány partnerünk jött úgy el más ügynökségtől hozzánk, hogy alig várta, hogy lejárjon a szerződése, miközben ez idő alatt sok százezer forintot fizetett ki menedzsment díjra, AdWords költésre, aminek a megtérülése nem volt elégséges, és akkor még nem is beszéltünk az elvesztegetett időről. Persze azt is meg kell itt jegyezni, hogy nem várható el senkitől, hogy 1-2 hónap alatt ROI+ kampányokat hozzon létre, pláne egy alap 150-200eFt költésű fiókban. Van rá példa, de nem elvárható.

Garancia 


Ebben a szakmában nagyon nehéz garanciát vállalni, mivel számtalan szereplője van a játéknak: Google, konkurens hirdetések, weboldal minősége, meghirdetett termék vagy szolgáltatás minősége, a termék - szolgáltatás ára,… és lehetne még sorolni. Éppen ezért arra nem vállalhat egy ügynökség sem garanciát, hogy biztosan minden megtérül. Hozzánk is gyakran érkezik olyan kérdés, illetve igény, hogy mi az a konverziószám amit mi előre garantálunk és ugye garanciát vállalunk az elköltött AdWords büdzsére is? – Azaz visszatérítjük-e a költésüket kudarc esetén? 
Sajnos nem tudunk sem becslésekbe bocsátkozni előre, sem garanciát vállalni a költés (azonnali) megtérülésére. A munkánkra viszont 100 %-os pénz-visszafizetési garanciát lehet vállalni, miszerint:
Amennyiben az első időszakon belül (általában 2-4 hét) azt látod, hogy nem a legköltséghatékonyabban állította össze a kampányokat szakértőd, vagy nem jönnek az érdeklődők a hirdetésére, úgy a havi kampánymenedzselési díjat nem kell kifizetni és elállhatsz a szerződéstől. Ez a legtöbb, ami vállalható ügynökségi oldalról. 

Tanács: Ha komolyabb (X millió forint) összeget szánunk hirdetésekre, akkor célszerű néhány tízezer forint összegben próbahirdetést végezni, ami megmutatja a várható kattintási árakat, az induló minőségi mutatókat, esetleg még a konverziós mutatókat is. Így már némi becslés elvégezhető, de fontos tudni, hogy ezek az eredmények a legrosszabbak, hiszen optimalizálással egy szakértő ezeken folyamatosan javítani tud. 

Dobozos


Amibe ne menjünk bele: 
Gyakran találkozok az interneten „dobozos” megoldásokkal, ahol árulják az olcsó szolgáltatást a magukat szakértőnek mondó emberek. Ezeken a weboldalakon ilyen szövegekkel találkozhatsz: 
S csomag: Kidolgozzuk kampányát 200 kulcsszóig 
M Csomag: Kidolgozzuk kampányát 300 kulcsszóig és beállítjuk a konverziókövetést 
L csomag: Kidolgozzuk kampányát 400 kulcsszóig és beállítjuk a konverziókövetést és a remarketinget 

Hm, honnan tudják, hogy 200 kulcsszóra van szükségem? Az első 200-ig dolgoznak, ami eszükbe jut, vagy az 200 releváns is? A kulcsszó egyezések beleszámítanak? … 

Íme egy hasonlat: 
S csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot 
M Csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot, majd beletesszük a húst 
L csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot, beletesszük a húst, felöntjük vízzel és kap némi zöldséget is 

Hát igen, itt a végén már majdnem kész a gulyás, de még kell bele fűszer és némi szakértelem is, hogy az jó legyen. Hogy mit akartam ebből kihozni? 
Vagy rendesen megcsináljuk a feladatot, kidolgozzuk a kampányokat – odafigyelve a részletekre, vagy inkább neki se álljunk, éppen úgy, ahogyan egy egyszerű étel elkészítésekor is mindent hozzá kell adni, amire csak szükség van, annak érdekében, hogy az finom legyen. 

Kampányfelállítási díj 


Azt fontos tudnod, hogy minden projekt indulásakor egy nagyobb mennyiségű munka vár a szakértőre. Konzultációk során fel kell mérnie az igényeket, ki kell dolgoznia részletesen a kampánystruktúrát, el kell végeznie a különböző Google eszközök integrációját, be kell állítania a méréseket, ki kell elemeznie a webhely működését, számos esetben felügyelnie kell a javító fejlesztéseket… Ez akár több nap munkamennyiség lehet. Teljesen természetes, hogy egy 40-50.000 Ft-os havi menedzsmentbe ez nem fér bele! 
Ezért szokták azt a megoldást választani, hogy kedvezményt kap az az ügyfél a kampányfelállításból, aki hosszabb távra aláírja a szerződést. Van aki azt preferálja, hogy inkább az elején ezt az összeget kifizeti, azaz megveszi a know-how-t és nem ír alá fix idejű szerződést a szabadság jegyében, de van aki árérzékenyebb, és azok a megbízok jobban preferálják, (még ha kockáztatni is kell) azt a megoldást, hogy leszerződnek fix időtartamra. Utóbbi esetben valószínűleg bele van kalkulálva a kampányfelállítási díj is havidíjba. Mindenki döntse el maga, hogy melyik konstrukciót választja. 

Rejtett költségek 


Közhely, de valóban fontos alaposan átolvasni a szerződést. Találkoztam olyan szerződéssel már, hogy havi fix 40.000 Ft büdzsé mellé "apróbetűsen" be volt írva, hogyha a megbízó bármilyen módosítást kér, akkor megkezdett óránként plusz 5.000 Ft kerül kiszámlázásra. Tehát, állítsuk le, indítsuk el, növeljük a büdzsét, hirdessünk új terméket, használjunk új képeket stb. Több százezer forint összejöhet így, miközben az ajánlatban erről egy szó sem volt, csupán a kedvező 40.000 Ft/hó szerepelt benne. 
Másik kedvencem volt amikor azt olvastam, hogy a Youtube hirdetések nézettsége után kért az ügynökség nettó 7 forintot az egyébként is magas menedzsment díj felett. Tudni kell, hogy a  Youtube-on havi 100.000-es nézettség már kb. 150-200 eFt költséggel kihozható, amit az ügyfél fizet a Google-nek. Ebben az esetben ezen felül még 700 eFt-ba került ez a megrendelőnek, ami szárazon hozzájött az ügynökségi díjhoz!
A tanulság: Tessék letisztázni, hogy mit tartalmaz pontosan a menedzsment díj!